dinsdag 15 december 2009

Plans for 2010

Pfoeh. Het is vandaag 15 december. Nog maar iets meer dan 2 weken en dan is het hele jaar 2009 alweer voorbij. Het jaar dat bestond uit 12 maanden, 52 weken, en 365 dagen. Eigenlijk is elk jaar hetzelfde: ze beginnen te vroeg, zitten te vol, en zijn te snel weer voorbij. Voor je het weet heb je geen 365 dagen meer voor de boeg, maar heb je er 365 achter de rug...

Elk jaar, midden december, beginnen mensen met goede voornemens maken. Ze gaan zitten verzinnen wat ze het volgende jaar anders gaan doen, wat beter kan, en wat ze gewoon helemaal niet meer gaan doen. Stoppen met roken, drinken en beginnen met afvallen staan geloof ik bij bijna elke volwassene aan de top. Ze maken een hele lijst, waaraan geen einde lijkt te komen. Diezelfde lijst is waarschijnlijk op 15 januari alweer in de prullenbak te vinden, verfrommeld van woede. Het lukt ze gewoon niet. Ze zeggen dat jongeren slecht zijn in plannen, maar die oudjes... Die voornemens houden ze goed vol, voor één week. In week twee wordt het losser: 'Ach, één sigaretje/borreltje/vette hap kan geen kwaad.' In week drie komt het afkickproces hun de neus uit en besluiten ze er maar mee te stoppen. Dit laten ze natuurlijk aan niemand merken, nee, want dan hebben ze gefaald. Ze doen gewoon alsof ze nooit gestopt zijn. Eigenlijk hebben ze dus gewoon faalangst, stuk voor stuk.
Het gekke is wel dat ze 350 dagen daarna weer precies dezelfde punten op hun lijstje hebben staan...

Ik doe niet aan voornemens. Ik ben namelijk een puber zonder discipline en het vormogen om te plannen, dus dat zou toch niks worden(!). Ik ga lekker het nieuwe jaar in vol goede moed. Ik zie wel wat er op mijn pad komt en wat niet. Ik ga elke dag lol maken, en dan lig ik dus 365 keer dubbel. Mooi aantal toch?
With love,
Vera

1 opmerking: