zaterdag 12 december 2009

Those damn expectations

Verwachtingen. Erwartungen. Expectations. Attentes.
Ze zijn er om te worden waargemaakt. Maar soms zijn de verwachtingen echter zo hoog, dat het je niet gaat lukken om ze waar te maken! Sommige verwachtingen worden niet uitgesproken, anderen wel. Een voorbeeld van een onuitgesproken verwachting: liefde. Ja ik weet het: het klinkt raar... Toch is het echt waar. Liefde moet toch altijd van twee kanten komen? Dat alleen al is een soort onuitgesproken verwachting, je verwacht namelijk dat iemand 'terug' van jou houdt. Vooral in geval van familie-liefde gaat het om verwachtingen. Je verwacht dat ze er voor je zijn. Je verwacht dat ze je vertrouwen. En je verwacht dat ze van je houden. Gelukkig wordt die verwachting meestal wel waargemaakt, omdat het vrij logsich is.

Uitgesproken verwachtingen zijn soms iets minder logisch en vaak veel minder makkelijk waar te maken. Als een leraar verwacht dat jij zijn/haar studiewijzer perfect volgt levert dat een hoop gestress op, je wil die verwachting immers waarmaken. Nou moeten jullie trouwens niet denken dat ik alle studiewijzers volg, want sommige leraren merken het niet als je hun verwachting aan je laars lapt, dus waarom zou je het dan proberen? Uitgesproken verwachtingen moeten zijn moeilijker waar te maken, dat had ik al gezegd. Dat is zo, omdat degene die ze uitspreekt het gevoel heeft dat hetgeen anders niet gedaan wordt, wat weer wil zeggen dat het dus niet vanzelfsprekend is. 'Ik verwacht dat je voor 5 uur je kamer hebt opgeruimd!' Dat is voor mij dus echt niet vanzelfsprekend, ookal heeft mijn moeder die zin al o zo vaak tegen me moeten zeggen. Op de een of andere manier heb ik het idee dat onuitgesproken verwachtingen veel eerder waargemaakt worden? Die zijn namelijk zo vanzelfsprekend dat ze ook ècht niet uitgesproken hoeven te worden.

Zal ik vanmiddag dan maar eens mijn kamer op gaan ruimen? Hoeft mijn moeder daar tenminste niet meer achteraan te zitten.
with love,
Vera

p.s: als je even geen zin hebt om je kamer op te ruimen, kan je lekker blijven bloggen. Hier wat inspiratie: www.liebemarlene.blogspot.com / www.jeszzi.blogspot.com / www.inspiration-fashion.blogspot.com / www.leblogdebetty.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten